بچه های بهشت

خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست
و ایمان مرا به کاملترین مراتب ایمان برسان
و یقینم را فاضلترین درجات یقین ساز
و نیتم را به بهترین نیتها و عملم رابه بهترین اعمال ترفیع ده
خدایا به لطف خود نیتم را کامل و خالص ساز
و یقینم راثابت و پا برجاى دار و به قدرت خود آنچه را که از من تباه شده اصلاح فرماى

"بچه های بهشت؛ به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نیست و بصورت شخصی اداره می شود"

نوای بینوایی .آ سید مرتضی آوینی...
عضویت
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات



روایت مقاومت، روایت گذشته‌ها نیست؛ روایت واقعیتی است که هم‌اینک با آن مواجه‌ییم. این یعنی اقتصاد مقاومتی و روایت آن بیش از آن که نیاز به سخن‌رانی داشته باشد، به عمل محتاج است، و به قول امام خامنه‌ای: با تکرار زبانی اقتصاد مقاومتی هیچ اتفاقی نمی‌افتد. سیاهه‌ی زیر پیش‌نهادهایی عملی است برای کاروان‌های راهیان نور برای نزدیک کردن خود به واقعیات اقتصاد مقاومتی.

مسیرها و مواقف

مسیر کاروان و موقف‌های آن را به دقت طراحی کنید و از افراد مجرب کمک بگیرید؛ وضعیت مطلوب آن است که از هیچ نقطه‌یی دو بار رد نشوید. یادمان‌های جبهه‌ی جنوب در یکی از بزرگ‌ترین استان‌های ایران پراکنده است و خطا در طراحی می‌تواند فرصت حضور شما در خوزستان را در جاده‌نوردی‌های تمام‌نشدنی هدر دهد.

کتاب پالتویی خاطره

پیش از شروع کاروان از زائران بخواهید که با لوازم شخصی خود بیایند. با این کار دیگر احتیاجی به خرید چفیه و مهر و جانماز و پیشانی‌بند و خودکار و تقویم و دفتر و لیوان و قاشق یک‌بار مصرف نخواهید داشت و بسته‌ی فرهنگی‌تان از لوازم شخصی خالی می‌شود و می‌توانید هر چه بیش‌تر آن را سبک کنید. تنها یک کتاب پالتویی خاطره‌ی خوش‌خوان از یک ناشر خصوصی کفایت می‌کند.

کاغذزدایی

در استفاده از اقلام تبلیغاتی اسراف نکنید؛ پرچم‌‌ها و پوسترها را به نحوی تهیه کنید که برای سال‌های بعد نیز قابل استفاده باشد. شجاع باشید و ویژه‌نامه‌های سردستی چاپ نکنید و به همان تک کتاب بسته اکتفاء کنید.

اگر خواستید جزوه‌ چاپ کنید، رنگی چاپ نکنید و کاغذش گلاسه نباشد و مختصر و مفید تدوینش کنید و از قلم ریز استفاده کنید تا در یک بروشور خوانده شود و نیاز به منگنه هم نداشته باشد. هیچ کس در کاروان فرصت خواندن مطالب مفصل شما را نخواهد داشت.

کاغذزدایی کنید و محتوای تولیدی‌تان را در وب منتشر کنید، یا برای انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی گروه بسازید. وبلاگ یا گروه کاروان شما باید پیش، حین و پس از سفر در دست‌رس باشد. گزارش سفر و عکس‌ها و روایت‌ها را به جای چاپ کردن روی آن قرار دهید و به اشتراک بگزارید.

لباس اربعین

پیش از حرکت زائران را توجیه کنید که با لباس سفر بیایند. درست مانند لباسی که با آن به پیاده‌روی اربعین رفته‌اند. آمدن با لباس معمول و میهمانی یعنی ساقط شدن یک جفت کفش و یک دست شلوار یا چادر.

حرکت در گرگ و میش

بعد از نماز صبح دیگر نخوابید؛ دعای عهد بخوانید و عاشوراء و بروید سر سفره‌ی صبحانه و پیش از طلوع آفتاب به جاده بزنید. این البته ابتدای کار است؛ در تمام روز به قرارهای زمانی کاروان ملتزم باشید و دیگران را معطل نکنید. از همان صبح وضو بگیرید تا در هر یادمان در صف آب‌ریز معطل نشوید و هر جا که اذان دادند بتوانید نماز بخوانید و به مسیر ادامه دهید؛ این البته احتیاج به داشتن زیرانداز سبک دارد.

روایت ریزگردها

کاملاً محتمل است که شما هم در مسیر کاروان‌تان گرفتار کوران ریزگردها شوید. این زمان روایت ریزگردها است. توقف کنید و پیاده شوید و توضیح دهید که علت این پدیده چیست و چه تأثیری بر زندگی مردم می‌گزارد و برای علاج آن چه کار از دست ما بر می‌آید؟

اتوبوس اقتصادی

پی استفاده از اتوبوس‌های شیک نباشید. وضعیت برخی از جاده‌های خوزستان به گونه‌یی است که این خودروهای گران‌قیمت از اساس امکان حرکت در آن را ندارند. پی اتوبوس فرسوده هم نباشید که شما را در مسیر جا می‌گزارند. اتوبوسی اقتصادی را انتخاب کنید که امکان پخش نماوه را هم داشته باشد. درجه‌ی کولر را خیلی سرد نکنید تا سوخت کم‌تری مصرف شود. همان ابتدای مسیر راننده‌ها را توجیه کنید که پس از رسیدن به هر اسکان پی سوخت و روغن و پنجری باشند. این که راننده چهل مسافر را ساعاتی ابتدای صبح روی چال آپاراتی معطل کند هیچ توجیهی ندارد.

نصف روز جهادی

آمار رفقای جهادی فعال در منطقه را بگیرید و اگر فرصت کردید به آن‌ها سری بزنید و اگر توانستید نصف روز با آن‌ها هم‌راهی کنید. اگر نتوانستید هنگام حضور در اسکان ساعتی را به خادمی شهداء سپری کنید و کمک کار آن‌ها باشید.

روایت نفت

شما در روزهای سفر در یک استان نفتی به سر می‌برید. یعنی دیدن چاه نفت و پالایش‌گاه و خطوط لوله‌ی آن اتفاقی طبیعی است. در کنار یکی از این تأسیسات توقفی کوتاه کنید و نفت را روایت کنید. روشن کنید که چرا حذف تکیه بر نفت یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است؟

سکوت ارزشمند

بلندگوی اتوبوس را خاموش نگه دارید جز زمانی که واقعا باید چیزی بگویید. حال زائران را با پخش موسیقی و فیلم سینمایی ضایع نکنید. اصرار بر پخش دائمی مداحی هم نتیجه‌ی بهتری ندارد. به زائران سکوت هدیه کنید تا در این سفر به خودشان برگردند و سکوت و عزلت پرارزش‌ آن‌ها را هدر ندهید.

روایت کاغذ

هنگام عبور از کنار مزارع نی‌شکر این را روایت کنید که با وجود این ظرفیت عظیم در استان چرا ما دچار بحران کاغذ هستیم و هنوز کاغذ فراوانی وارد می‌کنیم و چرا صنعت کاغذ مانند صنعت خودروی ما به سرانجام نمی‌رسد؟

خرمای خوزستان

اگر کاروان‌تان پسرانه است میان‌وعده را حذف کنید. اگر طاقت ندارید به جای کیک و آب‌میوه‌های صنعتی هر از گاه خرمای خوزستان را در اتوبوس بگردانید.

چای ایرانی

یکی از اقلام اسراف در کاروان‌ها چای است. به اندازه چای دم کنید. شکر را داخل فلاسک نریزد که مقادیر ته‌نشین آن با تفاله دور ریخته شود. استفاده از قندهای سفری بسته‌بندی شده کار خوبی است. هیچ ایرادی هم ندارد که چند نفر با یک چای کیسه‌یی رنگ بگیرند. از چای ایرانی استفاده کنید.

نانی که دور می‌ریزیم

از دیگر اقلام اسراف در کاروان‌های راهیان نور نان است. متهم ردیف اول در این پرونده نان‌های ماشینی لواش بی‌کیفیت است. سعی کنید که از نان محلی استفاده کنید و اگر نشد از نان‌ صنعتی . به اندازه نان در سفره قرار دهید و در نهایت هنگام جمع کردن سفره خرده‌ی نان‌ها را هم‌راه با سفره لوله نکنید و دور نریزید. پس از تفکیک برای استفاده‌ی حیوانات در جای مناسبی قرار دهید.

تفکیک زباله در مبدأ

در مسیر و موقف‌ها زباله نریزید. تفاوتی نمی‌کند که نیروی حاضر موظف باشد یا شابز. به هر صورت جمع‌آوری این زباله‌ها هزینه‌بر است. شما همواره باید کیسه‌ی مناسب دفع زباله به همراه داشته باشید و پیش از ترک هر مکان آن‌ جا را پاک‌سازی کنید.نکته‌ی دیگر تفکیک زباله‌های خشک از تر است. بسیاری از اقلام مصرفی در کاروان‌های راهیان نور زباله‌های خشک است که بازیافت آن‌ها می‌تواند آن‌ها را به چرخه‌ی مصرف برگرداند.

غذای ساده

غذای سربازی بهترین گزینه برای سفرهای زیارت مناطق جنگی است. اگر نتوانستید دست کم کباب و جوجه را از برنامه‌تان حذف کنید و اگر نتوانستید به برنج سفید اکتفاء کنید و زعفران و کره را حذف کنید. در پایان سفر یک وعده دیزی یا دوغ‌‌و‌خیار بدهید و پاره‌های سالم نان خشکی که در طول سفر جمع کرده‌یید را استفاده کنید.

نه به نوشابه

قدری شجاعت به خرج دهید و نوشابه را از سفره حذف کنید. نوشابه علاوه بر ضرر پزشکی هزینه‌ی اقتصادی فراوانی را از مرزها خارج می‌کند. دوغ‌های شرکتی یا شریت‌های صنعتی هم دست کمی از نوشابه ندارند. اگر توانستید شربت طبیعی درست کنید و اگر نه به آبی که اهالی منطقه می‌خورند اکتفاء کنید.

بهداشت شخصی

تلاش کنید تا به پزشک احتیاج پیدا نکنید. بیماری شما هم سائر کاروان را مشغول و معطل می‌کند و هم بر سامانه‌ی پزشکی حاضر در منطقه هزینه تحمیل می‌کند. توصیه‌های ساده‌ی پزشکی مانند شستن دست‌ها تا استفاده از آب‌لیمو و ماست برای جلوگیری از مسمومیت تا دست نزدن به وسائل مشکوک برای ملحق نشدن به جرگه‌ی مجروحان جنگی کارساز است.

سوار کردن عابران

تک‌سرنشین نباشید و در مسیر اگر به عابری برخورد می‌کنید سوارش کنید. این عابر ممکن است یک زائر جامانده باشد یا یکی از سربازهای ارتش یا کسی از اهالی روستا. کسی را در جاده جا نگزارید.

خیرات و مبرات

ابتدای سفر و ابتدای هر روز صدقه جمع کنید، و هر زمان که کارتان گیر کرد. این مبلغ در کنار مبلغی که از سائر موارد ذکرشده صرفه‌جویی می‌کنید، رقمی است که می‌توانید برای انجام خیرات در طول سفر مصرف کنید؛ مانند تجهیز کتاب‌خانه‌ی مدرسه‌یی روستایی که از کنار آن می‌گذرید یا مشارکت در یکی از طرح‌های بچه‌های جهادی حاضر در منطقه یا کمک مالی به محرومان در شهر خودتان.

چفیه‌قرمزها

این روزها جریان تکفیر علاوه بر مناطق اهل سنت به تبلیغ در مناطق شیعی هم رو آورده است. اوج این تحرکات البته میانه‌ی دهه‌ی گذشته بود که تا بمب‌گزاری در اهواز و حمله به کاروان‌های راهیان نور هم امتداد یافت. تکفیر در خوزستان خلاف بلوچستان یا گیلان ریشه‌ی مذهبی ندارد و پدیده‌یی اقتصادی و سیاسی است. مبلغان سلفی در قبال حمایت مالی از شیعیان فقیر از آن‌ها می‌‌خواهند تا از تکفیر به عنوان ابزار معارضه‌ی سیاسی با نظام استفاده کنند.با کاروان در باره‌ی لزوم رفع فقر اقتصادی به موازات فقر فرهنگی صحبت کنید. نیز اگر از خیابان نادری اهواز رد شدید محل انفجار بمب را به آن‌ها نشان دهید یا جاده‌یی که خادمان راهیان نور در مسیر مزار شهدای هویزه کمین خوردند یا ساختمانی در حمیدیه که همین اواخر پرچم داعش بر آن برافراشته شد.

حمایت از حصیربافی

بعد از عبور از همه‌ی این مراحل اگر پولی برای‌تان ماند به اندازه بازگشت به خانه کنار بگزارید و با باقی آن‌ از صنایع دستی منطقه حمایت کنید. مصنوعات دستی فراوانی وجود دارد که می‌تواند به عنوان سوغات کاربردی به شهر ببرید و البته اقتصاد منطقه را هم به حرکت بیاندازید.

سد کرخه

سد کرخه نمونه‌ی موفقی از یک کار جهادی است. در منطقه‌ی شمالی خوزستان اگر فرصت داشتید به بازدید آن بروید. به صورت معمول شما تا روی تاج سد می‌توانید بروید، هر چند در ایام عید گاه اجازه‌ی بازدید از تأسیسات داخلی و توربین‌های آن را هم پیدا کنید.

پای‌گاه وحدتی

پای‌گاه هوایی وحدتی دزفول یکی دیگر از یادمان‌های اقتصاد مقاومتی در خوزستان است. با تعاریف نظامی معمول و به واسطه‌ی تحریم‌‌ها، پرنده‌های نظامی و پشتیبانی که در این نمایشگاه می‌بینید در همان ابتدای جنگ باید زمین‌گیر می‌شدند؛ همت و تلاش عناصر جهادی نیروی هوایی اما سال‌ها است که این پرنده‌ها را سرخط و آماده‌ی کار نگاه داشته است.

منبع : رجانیوز

  • خادم بچه های بهشت

ایده های راهیان نور

راهیان نور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">