طرح معراج
دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۵۷ ق.ظ
یکی از دوستان و همران همیشگیمون، طرحی رو برامون ارسال کردن با عنوان "طرح معراج" که در ادامه می تونید مشاهده بفرمایید. ان شاالله که مورد استفاده و رضایت قرار بگیره.
اصولاً هدف تمام کارهای تربیتی مانند کلاسهای مختلف آموزشی و یا برنامههای تفریحی و اردویی این است که متربی و علی الخصوص نوجوانان، از گناهان دوری کنند و واجبات را انجام دهند؛ اما اینجا نکتهای وجود دارد که اطلاعات و دیتا نمی تواند با قوهی غضب و شهوت مقابله کند چون همسنخ نیستند یعنی اطلاعات و دیتا همسنخ قوهی غضب و شهوت نمی باشند و مکرر مشاهده شده است که فردی مثلاً اطلاع دارد غیبت حرام است اما با وجودِ داشتنِ اطلاع از حرام بودن غیبت، آن را انجام می دهد...
البته لازم به ذکر است که اطلاعات و دیتا حتماً باید باشد و به عبارتی شرط لازم هستند اما به تنهایی کفایت نمی کنند لذا باید در متربی علاوه بر اطلاعات و دیتا یک چیز همسنخ با قوهی غضب و شهوت ایجاد کنیم که آن چیز توانایی مقابلهی با این دو قوه را داشته باشد، یکی از این مواردی که می تواند با قوهی غضب و شهوت مقابله کند و حقاً و انصافاً عامل بسیار قوی و مستحکمی مقابل این دو قوه است، به گواه آیهی 45 سورهی عنکبوت و روایات و کلام علمای بزرگ، " نماز " می باشد. اما سوالی مطرح می شود که چه نمازی می تواند جلوگیری از ارتکاب گناه کند؟ علما فرمودهاند: نماز صحیح، که نماز صحیح عبارت است از داشتن مرجع تقلید، غسل صحیح، وضوی صحیح و رعایت احکام نماز که یکی از احکام نماز بحث قرائت می باشد، مثلاً تلفظ صاد با سین در زبان عربی فرق می کند لذا طبق فتوای همهی مراجع بزرگوار باید مخارج حروف در نماز رعایت شود. حال به متربی علیالخصوص نوجوانی که نماز صحیح می خواند، گفته شود مثلاً غیبت حرام است این حرف شما در او تأثیرگذار خواهد بود و به قول یکی از علمای بزرگ اخلاق، نماز صحیح جنس نوجوان را عوض می کند و بقیهی اقدامات تربیتی دیگر از جمله کلاسهای آموزشی و تفریحی ان شا الله تأثیر خودش را خواهد گذاشت و به عبارتی بدون نماز صحیح بقیهی کارها و تلاشهای تربیتی اثر مطلوب خود را نخواهند داشت و البته بدیهی است هرچه نماز صحیح تقویت شود مثلاً اول وقت خوانده شود و یا به جماعت و یا با حضور قلب باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت، عقیدهی نگارنده بر این است: نماز صحیح، قدرت نرم بسیار مؤثری در تهاجمات فرهنگی دشمن می باشد و هدف طرح معراج ترویج و آموزش نماز صحیح می باشد و این طرح برای نوجوانانی که به سن تکلیف رسیدهاند مناسب است و به عبارت دقیقتر مورد نیاز هر مکلفی است.
شیوه اجرایی:
کاری که باید در این طرح صورت بگیرد، این است که احکام اولیه از جمله داشتن مرجع تقلید، وضوی صحیح، غسل صحیح و نماز، آموزش داده شود، همچنین در کنار آموزش احکام، مخارج حروف با محوریت حمد و سوره و اذکار نماز، تعلیم داده شود و در نهایت طرح، متربی و نوجوان باید یک مرجع تقلید انتخاب کرده باشد و همچنین از وی یک آزمون عملی در باب وضو و یک آزمون عملی در باب نماز جهت رفع اشکالات احتمالی از جمله قرائت نماز و دیگر احکام نماز صورت بگیرد و اگر متربی و مخاطب شما نوجوان باشد، حتماً باید مورد تشویق قرار گیرد و جایزهای به وی اهدا گردد.
برای اجرای این طرح، نیازمند 8 کلاس 60 دقیقهای می باشیم. به طوری که در سه جلسه احکام با موضوعات مرجع تقلید، نجاست و طهارت، غسل، وضو و نماز آموزش داده شود (البته مباحثی همچون روزه، موسیقی و نگاه کردن برای نوجوان نیاز است که امکان طرح احکام ضروری آن در همین سه جلسه وجود دارد) و در سه جلسهی دیگر بحث مخارج حروف با محوریت حمد و سوره و اذکار و نماز آموزش داده شود که پیشنهاد می گردد حمد و سورهی اخلاص و سایر اذکار نماز در برگهی A4 تایپ شود و به متربی داده شود و در جلسهی هفتم یک آزمون عملی از وضو جهت رفع اشکال گرفته شود و همچنین مربی باید وضعیت انتخاب مرجع تقلید متربیان را مورد بررسی قرار دهد و ببیند که متربی، مرجع تقلید خویش را انتخاب کرده است یا خیر و در جلسهی هشتم از متربی آزمون عملی نماز گرفته شود به طوری که متربی یک رکعت نماز را در مقابل مربی می خواند و اشکالات احتمالی وی از جمله: قرائت و احکام نماز را برطرف نماید.
لازم به ذکر است در ابتدای جلسه اول به صورت تبشیری و تنذیری به مدت یک ربع راجع به نماز، توسط مربی بیان شود.
امام خمینی (ره) : نمازِ خوب، فحشا و منکر را از یک امّتی بیرون می کند. بروید سراغ نماز. احیا کنید این سنت سیاسی اسلام را. نگویید که ما انقلاب کردیم، حالا باید هی فریاد بزنیم. خیر... نماز بخوانید. از همه فریاد ها بالاتر است.
امام خامنه ای (دامت برکاته) : نماز برترین چیزی است که می تواند همه ی افراد جامعه مسلمان را به تهذیب اخلاقی و تعالی روحی و معنوی برساند.
نکته: مدرسه، مسجد، هیأت و ... هر کدام یک جامعه کوچک محسوب می شوند.
اصولاً هدف تمام کارهای تربیتی مانند کلاسهای مختلف آموزشی و یا برنامههای تفریحی و اردویی این است که متربی و علی الخصوص نوجوانان، از گناهان دوری کنند و واجبات را انجام دهند؛ اما اینجا نکتهای وجود دارد که اطلاعات و دیتا نمی تواند با قوهی غضب و شهوت مقابله کند چون همسنخ نیستند یعنی اطلاعات و دیتا همسنخ قوهی غضب و شهوت نمی باشند و مکرر مشاهده شده است که فردی مثلاً اطلاع دارد غیبت حرام است اما با وجودِ داشتنِ اطلاع از حرام بودن غیبت، آن را انجام می دهد...
البته لازم به ذکر است که اطلاعات و دیتا حتماً باید باشد و به عبارتی شرط لازم هستند اما به تنهایی کفایت نمی کنند لذا باید در متربی علاوه بر اطلاعات و دیتا یک چیز همسنخ با قوهی غضب و شهوت ایجاد کنیم که آن چیز توانایی مقابلهی با این دو قوه را داشته باشد، یکی از این مواردی که می تواند با قوهی غضب و شهوت مقابله کند و حقاً و انصافاً عامل بسیار قوی و مستحکمی مقابل این دو قوه است، به گواه آیهی 45 سورهی عنکبوت و روایات و کلام علمای بزرگ، " نماز " می باشد. اما سوالی مطرح می شود که چه نمازی می تواند جلوگیری از ارتکاب گناه کند؟ علما فرمودهاند: نماز صحیح، که نماز صحیح عبارت است از داشتن مرجع تقلید، غسل صحیح، وضوی صحیح و رعایت احکام نماز که یکی از احکام نماز بحث قرائت می باشد، مثلاً تلفظ صاد با سین در زبان عربی فرق می کند لذا طبق فتوای همهی مراجع بزرگوار باید مخارج حروف در نماز رعایت شود. حال به متربی علیالخصوص نوجوانی که نماز صحیح می خواند، گفته شود مثلاً غیبت حرام است این حرف شما در او تأثیرگذار خواهد بود و به قول یکی از علمای بزرگ اخلاق، نماز صحیح جنس نوجوان را عوض می کند و بقیهی اقدامات تربیتی دیگر از جمله کلاسهای آموزشی و تفریحی ان شا الله تأثیر خودش را خواهد گذاشت و به عبارتی بدون نماز صحیح بقیهی کارها و تلاشهای تربیتی اثر مطلوب خود را نخواهند داشت و البته بدیهی است هرچه نماز صحیح تقویت شود مثلاً اول وقت خوانده شود و یا به جماعت و یا با حضور قلب باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت، عقیدهی نگارنده بر این است: نماز صحیح، قدرت نرم بسیار مؤثری در تهاجمات فرهنگی دشمن می باشد و هدف طرح معراج ترویج و آموزش نماز صحیح می باشد و این طرح برای نوجوانانی که به سن تکلیف رسیدهاند مناسب است و به عبارت دقیقتر مورد نیاز هر مکلفی است.
شیوه اجرایی:
کاری که باید در این طرح صورت بگیرد، این است که احکام اولیه از جمله داشتن مرجع تقلید، وضوی صحیح، غسل صحیح و نماز، آموزش داده شود، همچنین در کنار آموزش احکام، مخارج حروف با محوریت حمد و سوره و اذکار نماز، تعلیم داده شود و در نهایت طرح، متربی و نوجوان باید یک مرجع تقلید انتخاب کرده باشد و همچنین از وی یک آزمون عملی در باب وضو و یک آزمون عملی در باب نماز جهت رفع اشکالات احتمالی از جمله قرائت نماز و دیگر احکام نماز صورت بگیرد و اگر متربی و مخاطب شما نوجوان باشد، حتماً باید مورد تشویق قرار گیرد و جایزهای به وی اهدا گردد.
برای اجرای این طرح، نیازمند 8 کلاس 60 دقیقهای می باشیم. به طوری که در سه جلسه احکام با موضوعات مرجع تقلید، نجاست و طهارت، غسل، وضو و نماز آموزش داده شود (البته مباحثی همچون روزه، موسیقی و نگاه کردن برای نوجوان نیاز است که امکان طرح احکام ضروری آن در همین سه جلسه وجود دارد) و در سه جلسهی دیگر بحث مخارج حروف با محوریت حمد و سوره و اذکار و نماز آموزش داده شود که پیشنهاد می گردد حمد و سورهی اخلاص و سایر اذکار نماز در برگهی A4 تایپ شود و به متربی داده شود و در جلسهی هفتم یک آزمون عملی از وضو جهت رفع اشکال گرفته شود و همچنین مربی باید وضعیت انتخاب مرجع تقلید متربیان را مورد بررسی قرار دهد و ببیند که متربی، مرجع تقلید خویش را انتخاب کرده است یا خیر و در جلسهی هشتم از متربی آزمون عملی نماز گرفته شود به طوری که متربی یک رکعت نماز را در مقابل مربی می خواند و اشکالات احتمالی وی از جمله: قرائت و احکام نماز را برطرف نماید.
لازم به ذکر است در ابتدای جلسه اول به صورت تبشیری و تنذیری به مدت یک ربع راجع به نماز، توسط مربی بیان شود.
امام خمینی (ره) : نمازِ خوب، فحشا و منکر را از یک امّتی بیرون می کند. بروید سراغ نماز. احیا کنید این سنت سیاسی اسلام را. نگویید که ما انقلاب کردیم، حالا باید هی فریاد بزنیم. خیر... نماز بخوانید. از همه فریاد ها بالاتر است.
امام خامنه ای (دامت برکاته) : نماز برترین چیزی است که می تواند همه ی افراد جامعه مسلمان را به تهذیب اخلاقی و تعالی روحی و معنوی برساند.
نکته: مدرسه، مسجد، هیأت و ... هر کدام یک جامعه کوچک محسوب می شوند.
- ۹۴/۰۷/۱۳