بچه های بهشت

خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست
و ایمان مرا به کاملترین مراتب ایمان برسان
و یقینم را فاضلترین درجات یقین ساز
و نیتم را به بهترین نیتها و عملم رابه بهترین اعمال ترفیع ده
خدایا به لطف خود نیتم را کامل و خالص ساز
و یقینم راثابت و پا برجاى دار و به قدرت خود آنچه را که از من تباه شده اصلاح فرماى

"بچه های بهشت؛ به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نیست و بصورت شخصی اداره می شود"

نوای بینوایی .آ سید مرتضی آوینی...
عضویت
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

درمان ارتباط با جنس مخالف در نوجوانان

يكشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۵۱ ب.ظ

باید توجه داشت که نسبت به مؤمنان و نوجوانان مؤمن حساسیّت بیش از اندازه نداشته باشید؛ به‌طوری که صرفاً با شنیدن یک حرف از او یا یک خبر در مورد او، احساس کنید که دچار چنین ارتباطی شده است و اگر در موردی یقین کردید، تا حدّ ممکن نباید صریحاً موضوع را برای آنها مطرح کنید.
به‌عنوان مقدمه باید توجه داشت که به‌طور کلی در خصوص شیوع ناهنجاری‌ها و این‌گونه انحرافات، می‌توان گفت که «پیشگیری» از «درمان» آسان‌تر است و از آنجایی که ضعف ایمان و غفلت از خداوند، ریشه چنین رفتارهایی محسوب می‌شوند؛ لذا باید در جهت تقویت معنویت، فضایل انسانی و بهبود زمینه‌های محیطی متربیان برآییم و مانع از وقوع چنین رفتارهایی بشویم.
و امّا برای درمان چنین انحرافاتی باید گفت که راهکارها زمانی مؤثّر واقع می‌شوند که فرد در مرحلة اول، با اراده و خواسته خود، آن را قبول کند و عزم خود را برای رهایی از آنها به‌کار گیرد. آگاهی از آثار مخرّب ارتباط با نامحرم و بزرگ شمردن گناه و امید به رحمت الهی، فرد را در مرحلة اول هدایت، که همان خواستن است قرار می‌دهد.
از آنجایی که سرگروه نقش به‌سزایی در به‌وجود آوردن فضای دینی و معرفتی دارد، می‌توان راهکارهای زیر را برای رسیدن به آن پیشنهاد کرد:


1. با توجه به مقدمه بحث، او را نسبت به این گناه آگاه کنید؛ یعنی برای او بیان کنید که چنین ارتباطی از همان مراحل اولیه (نگاه، صحبت، تماس و یا حتی پیامک) اگر با قصد و غرض باشد، خارج از محدوده شرعی و گناه است؛ چراکه اگر شخصی نسبت به این امور آسان‌گیر باشد و حسّاس نباشد، خود را به لبه پرتگاهی رسانده است که هر لحظه، انتظار افتادن در آن می‌رود.
نکته: بسیاری از نوجوانان واقعاً نمی‌دانند که مراحل ابتدایی این ارتباط هم گناه است و تصور می‌کنند که بزرگ‌ترها صرفاً در این موارد سختگیری بی‌جا به خرج می‌دهند.

2. عموماً‌ نوجوانان نسبت به روحیه غیرتمندی حسّاس هستند، لذا می‌توانید غیرت او را تحریک کنید؛ چراکه یکی از نتایج ارتباط نامشروع این است که نوامیس فرد را در خطر دچار شدن به مشکلی می‌اندازد که او برای دیگران به راه انداخته است. او هرگز به دیگران اجازه ارتباط ناصحیح با نوامیس خود را نمی‌دهد، پس چگونه این امتیاز را به خود واگذار کرده است.

3. او را نسبت به رحمت الهی امیدوار کنید و به او بفهمانید که توانایی ترک این رابطه را با یک برنامه منظّم اخلاقی دارد.

4. وقت‌های او را با برنامه‌های سالم و جذّاب پر کنید؛ ورزش، صله رحم و اردوهای جمعی با اعضای پایگاه و...، از تفریحات سالم به‌شمار می‌آیند.

5. ارتباط او را با دوستان سالم تقویت کنید و به دوستان او توصیه کنید که تا حدّ ممکن با او دائماً در تماس باشند؛ البته باید دقّت کرد که کسی نباید از مشکل او باخبر شود.

6. برگزاری جلسات معنوی و مناجات‌های الهی که باعث تقویت محبّت خداوند و اهل بیت علیهم‌السّلام در قلب متربیان است؛ چراکه در مناجات شعبانیه، محبّت را عامل خارج شدن از معصیت برشمرده است.

7. او را با کتب دینی جذّاب و جاذبه‌های دین، مثل کرامات ائمه علیهم‌السّلام و اولیای دین آشنا سازید.

8. پیوسته به او القا کنید که در محضر خداوند و امامان معصوم علیهم‌السّلام مخصوصاً امام عصر عجّل‌الله تعالی فرجه هستیم و اگر هر لحظه که امکان ظهور هست، حضرت ظهور کنند، در وضعیتی نباشیم که از آن حضرت خجالت بکشیم.

8. ارتقای سطح حیا و عفّت و غیرت در متربیان.

9. یادآوری مرگ و قیامت تا جایی که قلب آنها با این معارف انس بگیرد.

10. بازگویی سرنوشت و عاقبت خوش کسانی که در رابطه با نامحرم، خود را حفظ و کنترل کردند.

11. تشویق و ترغیب افراد به گفتن ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم‏»؛ چراکه این ذکر، شیاطین جنّی را از انسان دور می‌کند. (روایت از پیامبر (ص)، بحارالانوار، ج 95)

تذکر: برخی از مربیان، از داستان‌های عبرت‌انگیز در خصوص عاقبت رابطه حرام استفاده می‌کنند که تا حدّی می‌تواند به بازدارندگی افراد کمک کند. لیکن باید توجه داشت که خود این امر، موجب بدآموزی و تعلیم راه‌های فساد و انحراف نگردد. بهترین الگوی بیان انحرافات اخلاقی در قرآن کریم، سوره یوسف علیه‌السّلام است که می‌بینید که یک داستان عشقی را به ظریف‌ترین شکل بیان کرده و بدون اینکه زمینه انحراف و اشتباه را فراهم نماید، فضای توبه و تقوی و آثار آن را ترسیم می‌نماید.
بنابراین، سرگروه با استفاده از این نکات و راهکارهای بیان‌شده و همچنین از راه تقویت اراده و اعتماد به نفس می‌تواند فرد مذکور را کمک کند تا بر این تصمیم درست خود استوار و راسخ باشد و آن را عملی کند.
در پایان لازم است مطرح کنیم که ارتباط با والدین و توجیه آنها نسبت به این قضیه، کمک بزرگی در حل این مشکل می‌کند، خصوصاً که در این مورد خاص، شما فرمودید که خانواده او مطلع هستند و واکنشی نشان نمی‌دهند. البته برای این کار می‌توانید از مربی، امام جماعت مسجد و یا مشاورین کارآمد این فن بهره ببرید و حتی آنها را واسطه ارتباط و توجیه والدین کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">